Er was eens een clown. Zijn naam is August. Nu zijn er meer clowns met deze naam en dat komt omdat een August ook een “soort” clown is. Een domme clown. Nu denk je natuurlijk gelijk: zijn er ook slimme clowns dan? Het antwoord daarop is: ja. Of misschien zijn dom en slim niet zulke vriendelijke woorden en kunnen we beter zeggen: wetend en niet-wetend.

Een August is niet-wetend. Hij beleeft ieder moment alsof hij dat voor de eerste keer doet. Meestal heeft een August ook geen plan maar onze August wel. Of nouja, een plan…  hij heeft een dróóm. Zijn grootste wens is om de acht witte lippizaners dresseren. Wat denkt August wel niet: het paardennummer dat volgens de traditie alleen maar door de directeur opgevoerd mag worden, dat kan toch NOOIT door de laagste in rang, door de simpelste ziel in het circus gespeeld worden? En toch wil August dat. Hij weet niks van tradities of gewoontes want voor hem is niks gewoon of juist álles. Hiervoor moet hij aan drie voorwaarden voldoen. Maar lukt het hem deze voorwaarden te vervullen?

Het verhaal van August en zijn familie is verweven met de circusvoorstelling die in de tent op het podium gaande is. Het theaterpubliek kijkt achter de schermen van het circus mee en ziet het wel en wee van de circusartiesten. De vrouw van de directeur doet haar poedelact en zingt een lied. Hun dochter ontmoet Koeper die zelf op magistrale wijze verdwijnt. Goochelaar Alain le Magicien krijgt de opdracht om Lulu te laten verdwijnen.

Maar dan krijgt het verhaal van August een drastische wending. Wanneer zij weer in het wit gekleed verschijnen en Junior aan zijn vader vraagt: zijn wij dood? Wijst August de zaal in. En dan wordt duidelijk: zolang er publiek is, leeft de clown.

En de clown komt tot leven! Toneelvereniging Crescendo speelt komende kerstvakantie de voorstelling ‘August August, August’. Onder leiding van onze nieuwe regisseurs Toon Maas en Karin van der Meer zal de spelersgroep deze ode aan de clown ten tonele brengen. De vereniging is afgelopen periode achter de schermen al volop begonnen aan deze nieuwe productie. De werkgroepen staan in de startblokken en de spelers zijn begonnen met de repetities.

Houd onze sociale media (Facebook, Instagram en Youtube) in de gaten om op de hoogte te blijven van onze voorstelling over de niet-wetende clown: August!